Notifikace na e-shopu jako sociální důkaz: konverze zvyšují až o 24 %

Česko má nejvíce e-shopů na obyvatele v Evropě. Aby zákazníci nakoupili právě u vás, potřebujete sociální důkaz. Ten na e-shop dostanete pomocí notifikací. Jaký mají vliv na zvýšení prodejů, jsme otestovali na pěti e-shopech.

Česko má nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě. Ecommerce trh je tak velmi konkurenční a pro úspěšné podnikání dávno nestačí mít atraktivní web s dobrým technickým řešením.

V zákaznících potřebujete vzbudit touhu nakoupit právě u vás a objednávku dokončit pokud možno co nejdříve. A s tím vám pomůže sociální důkaz. Co to přesně je, jak ho dostat na web i jak konkrétně pomohl jiným e-shopům, se dočtete dále.

Sociální důkaz má velkou moc

U velkých značek lidé nakupují proto, že je znají a důvěřují jim. Své peníze ale stejně ochotně utratí i v podnicích, které jim doporučí jejich přátelé či známí. Věří totiž jejich úsudku. A síla doporučení funguje stejně dobře i v případě neznámých lidí. Stačí ostatní vidět, kde a co nakupují a jak se při tom cítí, a to inspiruje k akci nás samotné.

Když například projdete kolem restaurace, která je v obědové špičce prázdná, k návštěvě vás to lákat nebude. Když ale uvidíte restauraci plnou usměvavých hostů, zatoužíte i vy ochutnat něco dobrého z jejich nabídky. Tomuto psychologickému působení se říká „sociální důkaz“.

Napodobování a následování ostatních je pro člověka přirozené. Díky němu jsme dokázali přežít až do současnosti. Dnes nám například usnadňuje rozhodování a snižuje strach z nevydařeného nákupu. Doporučení tak vytváří určitou pomocnou zkratku, kterou je možné využít pro zvýšení prodejů. A tyto sociální důkazy můžete mít i na vašem e-shopu.

Dostaňte na váš e-shop více lidskosti

U obrazovky je potenciální zákazník zcela sám, je tak odkázán na vlastní úsudek. Abyste v něm vzbudili důvěru a motivovali ho k nákupu, musíte mu ukázat aktivitu dalších návštěvníků a zákazníků webu. S tím vám pomůže aplikace Notifikuj, která na webu zobrazuje notifikace neboli oznámení o těchto aktivitách.

V notifikacích návštěvníkovi e-shopu ukážete to, co by sám mohl vidět a zažít v kamenném obchodě:

  • Kdo právě teď nakoupil. 
  • Kolik lidí je aktuálně ve vašem obchodě nebo si prohlíží konkrétní produkt.
  • Jak jsou zákazníci s nákupem spokojeni.

Můžete přidat i další informace, jako třeba kolik lidí váš e-shop navštívilo za posledních sedm dní nebo jaké zrovna pořádáte akce, ať už jsou to slevy, novinky nebo doprava zdarma. Co konkrétně a kde v e-shopu oznámíte, si určujete sami. Jakmile nastavíte svou kampaň, Notifikuj pravidelně ukazuje tato oznámení, a motivuje tak návštěvníky e-shopu k nákupu.

Ptáte se, jestli to opravdu funguje a nebudou to jen zbytečně vyhozené peníze? Ve spolupráci s Notifikuj jsme realizovali A/B testy, abychom zjistili, jak tyto notifikace změní aktivitu návštěvníků na konkrétních webech.

„U Notifikuj oceňujeme serióznost, se kterou nabízí možnost vyzkoušet si nástroj na 14 dní zdarma. Velké plus je vytvoření A/B testu přímo v aplikaci, abyste zjistili, zda se vám nástroj vyplatí. Jako většina aplikací je i Notifikuj rentabilní jen pro někoho. To je potřeba vyzkoušet, což je náš standardní postup při testování marketingových i jiných online nástrojů v rámci spolupráce s klienty,“ doplnil k A/B testování Ing. Adam Spiegl, CEO Filipes Media

Velké A/B testování Notifikuj na e-shopech

Pro A/B testování jsme vybrali pět e-shopů. Zapojené weby notifikace využívaly už několik měsíců a kromě dvou jsou z různých odvětví: móda, zdraví, vybavení domácnosti a jezdectví.

Minulé nastavení nebo používání notifikací nemá na výsledky vliv, protože A/B testování je vždy o aktuálním momentu, ve kterém se porovnávají dvě verze či varianty stránek. Cílem bylo zjistit počet dokončených objednávek při zobrazování notifikací a bez nich. Testování probíhalo v listopadu 2020.

Perla zdraví: o 10 % více objednávek

pearl of health logo

Perla zdraví je oficiální online obchod společnosti Pearl of Health SE, která v Česku vyrábí široké spektrum doplňků stravy a ty dodává na tuzemský trh i do zahraničí.

Na e-shopu byla aktivní jedna kampaň, která se zobrazovala ne zcela typicky vpravo dole. Byla sestavena z 5 notifikací: aktuální návštěvy, souhrnné statistiky návštěv, poslední objednávky, recenze Heuréka.cz a recenze Zboží.cz.

Výsledek A/B testu Perla zdraví:

  • S notifikacemi bylo dokončených objednávek o 10,05 % více.
  • Snížilo se množství zobrazených stránek i návštěv na webu.
pearl of health graf 1024x772 1

„Perla Zdraví je velký hráč na trhu co se týče nejen e-commerce, ale doplňků stravy obecně. V marketingu často platí 1+1=3. E-shop nemá žádný z nedostatků, se kterými se potýká většina konkurence. Velmi konverzní web využívá v podstatě všechny dostupné marketingové kanály, a proto je obsah notifikací zásadní. Recenze z podložených zdrojů, jako je Heuréka.cz a Zboží.cz, jsou TOP,“ upřesnil výsledek i nastavení kampaní Adam Spiegl.

JP Viktorie: nárůst objednávek o 5,3 %

jp viktorie

E-shop pro milovníky a majitele koní. Pořídíte v něm vše pro péči o koně i jezdecké oblečení a doplňky. Testovanou kampaň tvořily série 6 notifikací: aktuální návštěvy, poslední objednávky, souhrnné statistiky návštěv, recenze Heuréka.cz, recenze Zboží.cz a TOP nabídka.

V notifikaci objednávky byl personalizovaný text „má nakoupeno pro svého koníka“ i s přidaným emotikonem koně. Notifikace TOP nabídka upozorňovala návštěvníky na slevovou akci, kterou si mohli skrze odkaz pohodlně rozkliknout.

Výsledek A/B testu JP Viktorie:

  • S notifikacemi byl konverzní poměr vyšší o 5,38 %.
  • Zvýšilo se i celkové množství zobrazených stránek.
jp viktorie graf 1024x786 1

„U e-shopu JP Viktorie, stejně jako u některých dalších, pozorujeme dlouhodobý trend, ve kterém zobrazování notifikací vede i k nárůstu počtu prokliknutých stránek. Někde je tento trend ale opačný, bez ohledu na konverzní poměr,“ potvrdil výsledky testu Adam Spiegl.

Zrcadla OK21.cz: o 5,9 % více objednávek

ok21 logo

E-shop společnosti Larum trading s.r.o. nabízí široký sortiment luxusních zrcadel s LED osvětlením. Pro své zákazníky vytváří také atypická zrcadla na míru, která osazuje chytrými komponenty podle jejich přání.

Na webu se zobrazovala jedna kampaň tradičně vlevo dole. Tvořilo ji 5 typů notifikací: poslední objednávky, aktuální návštěvy, souhrnné statistiky registrací, recenze a TOP nabídka.

Výsledek A/B testu OK21:

  • S notifikacemi byl konverzní poměr vyšší o 5,99 %.
  • Zvýšilo se i celkové množství zobrazených stránek.
ok21 graf 1024x779 1

„Zrcadla od Larum trading jsou absolutně typickým příkladem, jak funguje Notifikuj u většiny zaběhnutých e-shopů. Jde o spojení tří věcí: kvalitního produktu včetně služeb s ním spojených, webového řešení, kde se zákazník v pohodě zorientuje, a v neposlední řadě majitele, který je otevřený novým technologiím.

V marketingu tohoto e-shopu máme poměrně volné ruce, a tak díky spojení velmi kvalitního produktu a naší práce není problém na web dostat klíčové zákazníky. O zlepšení konverzního poměru se pak mimo jiné postará i Notifikuj,“ dodává Adam Spiegl.

Správné doplňky: nárůst objednávek o 24,7 %

spravne doplnky logo

V e-shopu společnosti Lazex s.r.o. najdete stylové módní doplňky pro muže jako kožené peněženky, pásky, kšandy, tašky nebo náramky.

Na webu byla v době A/B testování aktivní jedna kampaň poskládaná z 5 typů notifikací: poslední objednávky, poslední registrace, aktuální návštěvníci, souhrnné statistiky návštěv a TOP nabídka.

I tady jsme využili možnost přizpůsobit text pro objednávky nabídce e-shopu. A to z obecného „má dokončenou objednávku“ na přesnější „má zakoupený pánský doplněk“. Notifikace TOP nabídka prezentovala možnost prodlouženého vrácení zboží nakoupeného během předvánočního období.

Výsledek A/B testu Správné doplňky:

  • S notifikacemi byl konverzní poměr vyšší o 24,74 %.
spravne doplnky graf 1024x790 1

„Krásný výsledek, který je poměrně běžný u opravdu velmi specifického segmentu publika. Tento segment se dá i dost dobře odhadnout, pokud máte k dispozici data, která správně měří, a znalosti, jak je vyhodnotit a pracovat s nimi. Odhadovali jsme velký rozdíl, a tak by se dalo říct, že A/B test je zbytečný. Samozřejmě, že není! Detailní kontrola a propočítávání rentability je naprosto zásadní u všeho a vždy, v ecommerce pak dvojnásob,“ doplnil Adam Spiegl.

SENZAmedical: první A/B test vyšel v červených číslech

senzamedical logo

E-shop zaměřený na speciální doplňky stravy a kosmetické produkty pro podporu zdraví. V nabídce najdete například lipozomální vitamín C nebo molekulární vodík.

Na stránkách byla aktivní jedna kampaň s 6 notifikacemi: poslední objednávky, aktuální návštěvníci, souhrnné statistiky návštěv, recenze Heuréka.cz, recenze Zboží.cz a TOP nabídka, ve které se inzerovala doprava zdarma na vybrané produkty. Ty si zákazník mohl z notifikace prohlédnout proklikem přes tlačítko.

Výsledek A/B testu SENZA medical:

  • S notifikacemi byl konverzní poměr nižší o 33,6 %.
senzamedical graf 1 1024x782 1

„Tady je velmi dobře vidět, kdy notifikace nefungovaly. Důvody jsou poměrně jednoduché. Produkty od Senza Medical jsou velmi kvalitní (tyto informace máme z mnoha recenzí a děkovných zpráv) a zákazník je s nimi dokonale spokojen. Před nákupem na webu vše jednoduše našel, byl spokojen s cenou a nic ho neobtěžovalo. Tento zákazník je mnohem více připraven na koupi než zákazníci velkých hráčů. Ti cílí na masy, které je třeba nejdříve přesvědčit.

Na místě je otázka, zda jsou notifikace opravdu vnímány jako rušivý element, který rozostřuje pozornost a odvádí zákazníka od koupě. Nic nedá lepší odpověď než detailnější rozbor a druhý A/B test,“ zhodnotil výsledky Adam Spiegl.

SENZAmedical: objednávky na PC stouply o 43 %

Na základě předchozích zkušeností ohledně výsledků návštěvnosti z různých zařízení jsme se po detailnějším prozkoumání s majitelem e-shopu dohodli na opakování A/B testu. Chtěli jsme potvrdit nebo vyvrátit naši domněnku, že publikum z mobilních zařízení na notifikace reaguje odlišně.

I proto je v aplikaci možnost vypnout kampaň pro mobilní zařízení, případně si vytvořit pro tento zdroj návštěvnosti zcela samostatnou kampaň s jinou sérií notifikací a volnějším časováním. Pro nový A/B test jsme zachovali kampaň, ale testovaly se výhradně návštěvy z klasických počítačových zařízení.

Výsledek druhého A/B testu SENZA medical:

  • S notifikacemi byl konverzní poměr desktopu vyšší o 43,04 %.
senzamedical graf 2 1024x790 1

„Druhý test ukázal dobré výsledky na desktopu! Nepřekvapí, že notifikace v mobilním zařízení fungují jinak. Vzhledem k výrazně lepšímu konverznímu poměru se nemusíme bavit, zda má nástroj Notifikuj smysl či nikoliv. Je to hezký příklad situace, kdy se vyplatí udělat detailnější rozbor dat,“ upřesnil Adam Spiegl.

Vyzkoušejte notifikace na vašem e-shopu

Notifikace jako sociální důkaz bez pochyb ovlivňují nákupní chování lidí. Jak velký může být jejich přínos pro váš e-shop zjistíte nejlépe pomocí vlastního A/B testu. Ten můžete provést v rámci 14denního testovacího období aplikace Notifikuj zdarma. Rádi vám pomůžeme s nastavením kampaně i provedením A/B testu. Neváhejte nás kontaktovat.

Zdieľať tento článok:

Máte zájem o naše služby?

Zavolejte nám nebo napište přes kontaktní formulář

Máte záujem o naše služby?

Zavolajte nám alebo nám napíšte prostredníctvom kontaktného formulára